Grundläggande programmering med Scratch Jr

  • Startsida
  • /
  • Moduler
  • / Grundläggande programmering med Scratch Jr

    Ni vet redan att programmering är den nya läskunnigheten, som man kan lära sig redan från 6 års ålder! Med Scratch Jr kan små barn (6-7 år) programmera sina egna interaktiva berättelser och spel.

    Samtidigt lär de sig att lösa logiska problem, utforma projekt och uttrycka sig kreativt på datorn. Lektionens format är lekfullt. Aktiviteter byts av ofta - rörelse, lagspel, individuellt experimenterande med datorn, par- och grupparbete. Datorarbete sker 30% av tiden, de andra 70% är en variation av spel för att utveckla 4C-färdigheter (kreativitet, kommunikation, lagarbete, kritiskt tänkande).

    Vid varje lektion arbetar en mentor och en assistent med pedagogisk utbildning med gruppen (8-12 personer). Resultatet av modulen är barnets egen interaktiva berättelse eller spel, i flera delar eller på flera nivåer, med fiktiva karaktärer, som kan visas för vänner och familj. Scratch Jr är en programmeringsmiljö med ett tydligt gränssnitt och färgglad design som gör kodning för yngre elever till en enkel och rolig process. Det är ett konstruktionsprogram för persondatorer, Android- och iOS-surfplattor som passar de allra minsta - ditt barn får lära sig grunderna i programmering och design, även om han eller hon ännu inte har lärt sig läsa.

    Scratch Jr-modulen i KIBERone CyberSkolan öppnar upp för många möjligheter: barnen kan rita i grafikredigeraren, uppfinna tomter och självständigt skapa interaktiva berättelser, spel och animationer baserade på dem.

    Egenskaper för modulen "Grundläggande programmering med Scratch Jr"

    Studieprogrammet av Scratch Jr vid den Första Internationella CyberSkolan utvecklades med deltagande av ryska och utländska IT-proffs speciellt för barn. På lektionerna kommer det inte att finnas några komplicerade matematiska formler och timmar av tråkigt, enformigt arbete. Barnen kommer att bekanta sig med begreppen steg, koordinater, funktioner, sekventiella, kapslade och oändliga cyklar osv. på ett lekfullt sätt och kommer att kunna tillämpa dem i praktiken.

    Under ledning av erfarna lärare kommer barnen att börja koda i Scratch Jr: genom att flytta och ansluta grafiska block, där alla åtgärder är markerade med symboler, kommer de att väcka karaktärer till liv, få dem att gå, hoppa, dansa, prata och sjunga. Och genom att ändra karaktärerna i Paint-redigeraren kommer de att kunna lägga till röstskådespeleri med sin egen röst och infoga sina foton.

    Modulen består av 5 lektioner, under vilka barnen kommer att: 

    • bekanta sig med programmets gränssnitt, grafiska tabbar, biblioteket med exempelprojekt och syftet med block;
    • lära sig att arbeta i den inbyggda grafiska redigeraren, inklusive färgfyllning;
    • hantera block, lägga till karaktärer, ändra deras utseende och styra deras rörelser;
    • lära sig att spela in ljud och röst, använda timers, kopiera manuskript;
    • skapa projekt med sina egna karaktärer och manuskript, som inkluderar upp till fyra sidor;
    • lära sig hur man byter namn på och raderar befintliga projekt.

    Resultatet av varje lektion är ett spel, vykort, animerad film eller interaktiv berättelse skapad av barnet, som han kan dela med vänner och släktingar via e-post eller andra messanger-tjänster.

    Programmeringslektioner i ScratchJr i vår CyberSkola hjälper också barnen att:

    • utveckla kreativt, logiskt och systematiskt tänkande;
    • få färdigheter i räkning och datorkunskap;
    • träna sitt visuella minne;
    • lära sig att uttrycka sina idéer och förverkliga dem i den digitala världen;
    • planera sina handlingar tydligt och konsekvent lösa uppgifter av olika komplexitet;
    • välja rätt kommandon, åtgärder, display, ljuddesign;
    • bli mer flitiga, samt bli bättre och snabbare på att fatta beslut;
    • utveckla färdigheter för att hitta och eliminera fel;
    • arbeta med projektet inte bara under ledning av en lärare utan också i lag, vilket låter barnet att enklare hitta ett gemensamt språk med sina kamrater.

    Данный сайт использует файлы cookie и прочие похожие технологии. В том числе, мы обрабатываем Ваш IP-адрес для определения региона местоположения. Используя данный сайт, вы подтверждаете свое согласие с политикой конфиденциальности сайта.
    OK