Ni vet redan att programmering är den nya läskunnigheten, som man kan lära sig redan från 6 års ålder! Med Scratch Jr kan små barn (6-7 år) programmera sina egna interaktiva berättelser och spel.
Samtidigt lär de sig att lösa logiska problem, utforma projekt och uttrycka sig kreativt på datorn. Lektionens format är lekfullt. Aktiviteter byts av ofta - rörelse, lagspel, individuellt experimenterande med datorn, par- och grupparbete. Datorarbete sker 30% av tiden, de andra 70% är en variation av spel för att utveckla 4C-färdigheter (kreativitet, kommunikation, lagarbete, kritiskt tänkande).
Vid varje lektion arbetar en mentor och en assistent med pedagogisk utbildning med gruppen (8-12 personer). Resultatet av modulen är barnets egen interaktiva berättelse eller spel, i flera delar eller på flera nivåer, med fiktiva karaktärer, som kan visas för vänner och familj. Scratch Jr är en programmeringsmiljö med ett tydligt gränssnitt och färgglad design som gör kodning för yngre elever till en enkel och rolig process. Det är ett konstruktionsprogram för persondatorer, Android- och iOS-surfplattor som passar de allra minsta - ditt barn får lära sig grunderna i programmering och design, även om han eller hon ännu inte har lärt sig läsa.
Scratch Jr-modulen i KIBERone CyberSkolan öppnar upp för många möjligheter: barnen kan rita i grafikredigeraren, uppfinna tomter och självständigt skapa interaktiva berättelser, spel och animationer baserade på dem.
Egenskaper för modulen "Grundläggande programmering med Scratch Jr"
Studieprogrammet av Scratch Jr vid den Första Internationella CyberSkolan utvecklades med deltagande av ryska och utländska IT-proffs speciellt för barn. På lektionerna kommer det inte att finnas några komplicerade matematiska formler och timmar av tråkigt, enformigt arbete. Barnen kommer att bekanta sig med begreppen steg, koordinater, funktioner, sekventiella, kapslade och oändliga cyklar osv. på ett lekfullt sätt och kommer att kunna tillämpa dem i praktiken.
Under ledning av erfarna lärare kommer barnen att börja koda i Scratch Jr: genom att flytta och ansluta grafiska block, där alla åtgärder är markerade med symboler, kommer de att väcka karaktärer till liv, få dem att gå, hoppa, dansa, prata och sjunga. Och genom att ändra karaktärerna i Paint-redigeraren kommer de att kunna lägga till röstskådespeleri med sin egen röst och infoga sina foton.
Modulen består av 5 lektioner, under vilka barnen kommer att:
Resultatet av varje lektion är ett spel, vykort, animerad film eller interaktiv berättelse skapad av barnet, som han kan dela med vänner och släktingar via e-post eller andra messanger-tjänster.
Programmeringslektioner i ScratchJr i vår CyberSkola hjälper också barnen att: